Ordet «supermosjonist» er som skapt for Linda. Hun ekspert på å finne gode treningmuligheter i Oslo-området så vel som i Mellom- og Sør-Europa. Som aktiv medlem av Team SKIGO, som er et under-team av det meritterte Team United Bakeries, har hun et solid utholdenhetsmiljø rundt seg, men hun er heller ikke sen om å invitere folk også uten for teamet med på treninger, konkurranser og samlinger. Lindas trenings-og konkurranseglede smitter lett, som inkluderende utøver og med masse girl-power hun er den perfekte IFM-ambassadør. Les om Lindas treningseventyr i land og strand(les: fjell) i vårt lille sommerintervju.

Følg Linda på instagram her: https://instagram.com/lindahelland/

TENINGSMÅL:
Jeg er ikke så god til å sette meg mål. Kanskje fordi jeg ikke trenger det for å motivasjonen sin skyld, men etter at jeg måtte se de fleste skirennene i 2015 fra sidelinjen har jeg for en gangs skyld allerede satt meg som mål å gjøre det best mulig i de lange klassikerne, Holmenkollmarsjen og Birkebeinerrennet. Som delmål på veien passer Ivar Formos Minneløp helt perfekt. Lange terrengløp er fantastisk bra trening til vinterens skirenn.

TRENINGSFILOSOFI:
Min treningsfilosofi er å søke de gode opplevelsene. F.eks. oppsøker jeg naturskjønne steder i Norge og Alpene i ferier, men jeg gleder meg også over flotte opplevelser i nærområdet. Nordmarka, Lillomarka og Krokskogen har utrolig bra treningsterreng. Min filosofi når det gjelder gjennomføring er å hele tiden ha et øye til helheten. Liker man å trene mye, så må nødvendigvis det meste av treningen skje rolig. I tillegg er det viktig å bygge seg opp for å tåle all treningen, og da må også de litt mer kjedelige øktene inn i planen.

FAVORITTØKT:
Min favorittøkt er en kontinuerlig i3 eller terskeløkt i motbakke, f.eks. opp fra Øyer til Pellestova (ved Hafjell), fra Bogstad til toppen av Wyller-løypa, eller rett og slett opp fra Bormio til Stelvio-passet. En slik økt minner om de konkurransene man virkelig var i flytsonen. Og det er de konkurransene som nettopp er drivkraften for å drive med konkurranseidrett. Den følelsen dukker ikke opp ofte, men når den er der vet man hvorfor man driver med dette. Jeg hadde en slik opplevelse bl.a. under Svalbard Skimaraton i 2013, da var ikke bakkene lange nok, og under Holmenkollmarsjen i år (kort distanse). Ofte kommer imidlertid de beste resultatene i ordentlige slite-renn/løp, f.eks Nordmarka Halvmaraton i øs pøs regnvær i 2013. Av mestringsopplevelser troner gjennomføringen av 2VK under Zermatt Ultraks i fjor høyt. Der ble for alvor gnisten for fjelløping tent.

HVA GJØR DU NÅR DU IKKE TRENER:
Når jeg ikke trener jobber jeg som advokat i Scatec AS, som starter opp og investerer i virksomheter innenfor solenergi og avanserte materialer. Arbeidsbelastningen er varierende, men med god planlegging er det stort sett uproblematisk å forene arbeidshverdagen med en aktiv livsstil. Løsningen for min del er bl.a. å ofre den lange sommerferien for flere, men kortere, aktive ferier.

Vi gleder oss til å følge deg videre, Linda!

Følg Team SKIGO her: https://instagram.com/team_skigo/ og her https://www.facebook.com/SkigoNorge?fref=ts


Linda_Helland

Share This